Kształcenie na odległość

Informacje dla nauczycieli, uczniów i ich rodziców o kształceniu na odległość w szkole, z uwzględnieniem higieny pracy uczniów i nauczycieli oraz zasad bezpieczeństwa w sieci.

1. Realizacja nauczania w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych od dnia 16.03.2020 r. odbywa się poprzez Internet, w tym dziennik elektroniczny, aplikację ZOOM do nauki on-line, konta mailowe oraz komunikatory internetowe.

2. Nauczyciele w ramach swoich obowiązków określonych w prawie oświatowym i w karcie nauczyciela, wykonują zadania powierzone przez Dyrektora szkoły.

3. Nauczyciele, w oparciu o przyjęte w szkole do realizacji programy nauczania, przygotowują dla uczniów kolejne partie materiału oraz zadania, korzystając z dostępnych platform edukacyjnych oraz e – podręczników i innych pomocy edukacyjnych dostępnych w mediach elektronicznych.

4. Nauczyciele mają obowiązek korzystać z bezpiecznych źródeł zadań oraz informacji przekazywanych uczniom.

5. W celu zapewnienia bezpieczeństwa w sieci nauczyciele, uczniowie i rodzice powinni wiedzieć, że:

- należy regularnie zmieniać hasła do aplikacji i serwisów internetowych, nie należy stosować tego samego hasła do wielu kont,  

- hasła powinny być odpowiednio złożone, zawierać cyfry, małe i wielkie litery oraz znaki specjalne,

- należy mieć włączone systemy antywirusowe czy filtrujące oraz zapory sieciowe,

- korzystając z sieci należy przestrzegać praw autorskich,

- komunikując się przez Internet należy przestrzegać zasad etykiety i szanować innych użytkowników sieci,

- nie należy otwierać załączników czy klikać w linki zawarte w mailach od nieznanych adresatów, gdyż mogą zawierać szkodliwe programy albo prowadzić do zarażonych stron internetowych,

-  informacje wyszukane w Internecie mogą być nieprawdziwe lub przekłamane, dlatego należy je weryfikować w innych źródłach.

6. W celu zapewnienia odpowiedniej higieny pracy zdalnej nauczyciele, uczniowie i rodzice powinni zwrócić uwagę na następujące kwestie:

- uczeń powinien dysponować jednym stałym miejscem przeznaczonym do nauki,

- po każdej godzinie spędzonej przed ekranem należy zrobić minimalnie 5-minutową przerwę,

- przerwę warto przeznaczyć na aktywność ruchową, podczas przerwy wskazana jest również zmiana otoczenia,  warto wstać, przejść się po domu, przewietrzyć miejsce pracy,

- w ciągu dnia należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. Zalecana dzienna dawka płynów to dwa litry,

- niebagatelny wpływ na efektywność zarówno nauki jak i pracy zdalnej ma stały rytm dnia. Rozkład pracy warto ustalić wspólnie z całą rodziną tak aby pozostali domownicy wiedzieli, kiedy uczeń czy nauczyciel potrzebuje najwięcej ciszy i spokoju.

7. Przygotowując materiały do pracy dla uczniów nauczyciele uwzględniają:

- ilość prac zadanych klasie przez innych nauczycieli, tak aby łączny czas pracy ucznia nie przekraczał  godzin ustalonych w planie lekcyjnym,

- możliwości rozwojowe i edukacyjne uczniów dotyczące wykonania pracy przy komputerze,

- zasady higieny pracy, zalecając uczniom robienie przerw w pracy oraz aktywność ruchową,

- potrzebę kontaktu ucznia i rodziców z nauczycielem przez dziennik elektroniczny lub drogą mailową,

- możliwości zaangażowania rodziców we wspólne przeglądanie materiałów z uczniem w celu  zmniejszenia osamotnienia i zwiększenia motywacji,

- potrzebę przekazywania informacji zwrotnych uczniom i rodzicom na temat wykonanej pracy.

8. Materiały wysyłane uczniom powinny zawierać szczegółowe informacje dotyczące terminu realizacji zadania.

9. Ocenianie prac uczniów powinno odbywać się zgodnie z zasadami oceniania zdalnego nauczania ustalonymi przez nauczycieli.

10. W przypadku jakiegokolwiek podejrzenia naruszenia ochrony danych osobowych w związku z pracą zdalną nauczyciele powinni niezwłocznie zgłosić zaistniałą sytuację dyrekcji oraz inspektorowi ochrony danych osobowych.