Wiadomości

Piątek, 18 lutego 2022

Złote Szkoły NBP

Pod takim hasłem przewodnim, w dniach 08 i 15 lutego 2022 roku, zostały  przeprowadzone warsztaty ekonomiczne dla uczniów naszej szkoły. Zajęcia przeprowadził mgr inż. Artur Pelo, wykładowca Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm Witolda Pileckiego w Oświęcimiu. Wraz z Drużyną Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej poruszyli tematykę bezpieczeństwa w sieci oraz przeprowadzili debatę: Czy phishing jest skuteczną metodą oszustwa?

 

Rozwój technologii powoduje, że systemy zabezpieczające są coraz bardziej zaawansowane, jednak oszuści nieustannie szukają sposobów na przejęcie naszych danych i pieniędzy przy użyciu komputera, telefonu czy bankomatu. Podczas warsztatów uczniowie zostali uświadomieni, że w każdej chwili mogą stać się ofiarą cyberataku, którego celem jest przechwycenie danych lub informacji, umożliwiających kradzież, oszustwo czy szantaż. Najczęstszymi konsekwencjami cyberataków są: utrata środków na koncie osoby lub instytucji, której dane zostały wykradzione, co w konsekwencji może prowadzić nawet do bankructwa, utraty reputacji i wiarygodności osoby lub marki w przypadku firmy, a także utrata własności intelektualnej. Omówiono istotę cyberprzestępstwa, jakim jest kradzież tożsamości, czyli bezprawne wejście w posiadanie danych osoby lub instytucji i wykorzystanie ich bez wiedzy i woli właściciela. Uczniowie dowiedzieli się, że przestępca podszywa się pod inną osobę, używając wykradzionych danych lub wizerunku ofiary, zazwyczaj w celu osiągnięcia korzyści majątkowej. Przykładem tego przestępstwa jest np. przejęcie dostępu do konta społecznościowego czy skrzynki. Przy użyciu skradzionych danych przestępca może zaciągnąć kredyt, założyć konto bankowe, lub na nasz koszt zrobić zakupy. Wiele emocji wśród uczestników warsztatów budziły przedstawione przykłady osób, które padły ofiarami takiego czynu.

 

Uczniowie podczas wspólnej debaty mieli również możliwość głosowania: Czy phishing jest skuteczną metodą oszustwa? Wyniki wśród uczniów klas młodszych świadczą o częściowej świadomości dotyczącej zagrożeń czyhających na nich w Internecie. Ponieważ znaczna część z nich nie ma jeszcze zdania, tematyka warsztatów okazała się bardzo trafna. Brak wiedzy lub opinii może wynikać z braku doświadczenia w tym obszarze. Jest to istotny powód dla którego młodsze dzieci powinny być edukowane w tym zakresie. Uczniowie klas starszych wykazali się większą wiedzą w tematyce zagrożeń w świecie wirtualnym oraz pishingu. Potwierdzeniem był przebieg debaty za i przeciw, podczas której mieliśmy możliwość wysłuchania trafnej argumentacji obu stron.

 

Spotkanie odbyło się w miłej atmosferze. Uczniowie byli aktywni i z pewnością pogłębili wiedzę dotyczącą zapobiegania cyberprzemocy oraz zabezpieczania siebie i bliskich, aby nie stać się ofiarą cyberataku.