Złote Szkoły NBP

Sztuka zawierania zobowiązań finansowych. Jak korzystać z praw konsumenckich przy podpisywaniu umów?

Był to temat przewodni warsztatów ekonomicznych dla uczniów naszej szkoły, które odbyły się 15 marca 2022 roku. Zajęcia przeprowadziła Pani dr Justyna Dąbrowska, adiunkt Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz Małopolskiej Uczelni Państwowej im. rtm Witolda Pileckiego w Oświęcimiu.

 

W trakcie warsztatów, wspólnie z Drużyną Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej przybliżono uczniom naszej szkoły pojęcia zobowiązania finansowego oraz kredytu i pożyczki. Uczniowie, na konkretnych przykładach, poznali różnice pomiędzy kredytem i pożyczką. Zapoznali się również z rodzajami kredytów, a także poznali takie pojęcia jak np. oprocentowanie, WIBOR, RRSO, czy klauzule abuzywne. Pani Justyna zapoznała uczestników z tłumaczeniem anglojęzycznym pojęć ekonomicznych, co jest niezmiernie istotne w transakcjach międzynarodowych. Znajomość pojęcia „overdrft” została nawet sprawdzona poprzez zdalne pytanie testowe.   

 

Jednym z podstawowych warunków bezpiecznego zawierania zobowiązań finansowych jest wnikliwa lektura umowy kredytu lub pożyczki. Musimy być świadomi, że podpisywanie „w ciemno” zobowiązań jest zachowaniem ryzykownym, które może nas narazić na poważne kłopoty finansowe. W trakcie warsztatów wyjaśniono uczniom dlaczego czytanie umów jest istotne, a także jakie zagrożenia niesie zaniechanie tej czynności. Wiedza utrwalona została poprzez wspólną dyskusję, której temat brzmiał Dlaczego warto przeczytać umowę? 

 

Przy podejmowaniu jakichkolwiek zobowiązań finansowych pomocna jest znajomość przysługujących nam praw konsumenckich. W nawiązaniu do tej tezy, w ramach warsztatów  uczniowie zapoznali się z instytucjami, które pomagają konsumentom napotykającym problemy i wątpliwości dotyczące umów  dotyczących ich zobowiązań finansowych.

 

Warsztaty zakończyły się wspólną debatą, która dotyczyła problemu Czy kredyt gotówkowy może być dobrym pomysłem na zakup mieszkania? Podsumowaniem dyskusji był udział uczniów w zdalnym głosowaniu poprzez aplikację Mentimeter. Uczniowie wyrazili swoje zdanie, który z wymienionych kredytów wybraliby na finansowanie inwestycji mając określonej warunki jej realizacji. Rezultatem okazał się 82% wynik za kredytem hipotecznym, który w przedstawionych założeniach był najbardziej trafnym wyborem.

 

Spotkanie odbyło się w miłej atmosferze. Uczniowie byli zaangażowani. Z całą pewnością otrzymali w pigułce wiedzę dotyczącą zobowiązań finansowych oraz sposobów porównywania ofert kredytów i pożyczek, a także na co należy zwracać uwagę przy podpisywaniu umów dotyczących zobowiązań finansowych.

Tagi

GALERIA